20-10 Hoe is Mankato/MNSU?

21 oktober 2022 - Mankato, Minnesota, Verenigde Staten

Het is al weer een aardige tijd geleden dat ik wat gepost heb. Ik had gehoopt dat ik hier beter in was haha. Heel eerlijk ik weet ook niet goed wat ik moet schrijven. Voor mij voelt alles wat ik hier doe al als normaal en saai om aan jullie te vertellen. Maar ik hoop dat jullie het toch leuk vinden om te lezen. De afgelopen weken ben ik erg druk geweest. School is erg veel. De eerste examens gehad en daarnaast geprobeerd een sociaal leven op te bouwen hier.

Als eerste school

Inmiddels zijn we in week 9 en heb ik de eerste examens gehad. Zelf vind ik dat ik goede scores heb gehaald. De docenten denken hier anders over, maar dat is bijzaak haha. Ik haal gemiddeld een C, dit is tussen de 70% en 80%, terwijl docenten toch wel een B of hoger willen zien. Dit is 80% of meer. Om mijn periode hier te halen voor mijn opleiding op de HAN moet ik hoger als een D halen. Even voor de mensen die niet weten hoe het Amerikaanse schoolsysteem werkt. Ze werken hier met letters i.p.v. cijfers. Je kan hier een A t/m F halen, waarbij A het hoogste is. School is in Amerika wel zeer veel werk. Voor elk vak heb je veel huiswerk en moet je hele hoofdstukken lezen. Denk hierbij aan meer dan 50 pagina's per hoofdstuk. Dit moet je voor elke les doen. Ik zal hieronder een foto van mijn rooster plaatsen. Het lijkt of ik weinig les heb, maar voor elke les mag je ook dat aantal uur aan huiswerk of projecten besteden. Je moet dus eigenlijk de uren verdubbelen. Dat is ongeveer de tijd die ik aan school besteed per week. Wat ik wel erg jammer vind is de manier hoe de lessen gaan. Op 1 les na praat niemand tegen elkaar. Iedereen zit de hele tijd op z'n telefoon. Het maken van vrienden is hierdoor erg lastig, maar daarom ben ik bij een vereniging gegaan. Hier later meer voer. Maar doordat niemand tegen elkaar praat heb je weinig aansluiting en is het soms vrij eenzaam in de lessen. Dit had ik liever anders gezien.

Schermafbeelding 2022-10-20 233803

Minnesota state university Mankato (MNSU):

Wel is MNSU een hele mooie en behulpzame school. De docenten hebben kantooruren waarin je ze kan bezoeken. Daarnaast zijn docenten altijd erg behulpzaam als je iets niet snapt of als er een probleem is. Ik ben bijvoorbeeld meerdere keren tijdens tentamens gevraagd of ik alles begreep omdat Engels niet mijn moedertaal is. Daarnaast kreeg ik omdat ik een internationale student ben een advisor van de internationale office. Hier mag je altijd binnen lopen als er wat is of je gewoon even wilt praten of huiswerk maken. Ook organiseren zei activiteiten voor alle internationale studenten.

Wat mij wel erg heeft verbaasd is de hoeveelheid verschillende verenigingen MNSU heeft. Voordat ik ging wist ik natuurlijk dat sport groot is op Amerikaanse universiteiten, maar zoveel verschillende verenigingen had ik niet verwacht. MNSU heeft rond de 250 verschillende verenigingen. Hierbij moet je aan van alles denken. Van opleidingsgericht tot sport tot cultuur. Bijna alles hebben ze wel. Ik merk dat mensen vooral vrienden maken in deze organisaties en dat is ook de reden dat veel mensen bij 1 of meer verenigingen zitten. Daarnaast is dat in Amerika wel iets heel belangrijks op je CV. Ook had ik verwacht dat de zo genoemde 'school spirit' hoog was, maar niet op deze manier. Iedereen draagt schoolkleding en je krijgt ook heel veel schoolshirts. Zelfs als je in de stad loopt zie je ouders en jonge kinderen met kleding van de universiteit.

WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.36.51WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.38.40 (2)WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.38.41

Wat doe ik buiten school?

Zoals ik al eerder zei ben ik bij een vereniging gegaan. Het is een vrouwendispuut wat op z'n Amerikaans een sorority heet. Iets wat in veel Amerikaanse universiteiten groot is. Bij een dispuut moet je niet denken zoals het in Nederland gaat. In Amerika draait het niet om drinken en feesten. Feesten is trouwens iets wat de Amerikanen totaal niet kunnen haha. Al die films waar mensen altijd over praten is totaal niet waar haha. Bij een sorority draait het om persoonlijke groei en zoals ze het hier noemen 'een thuis weg van huis'. Ik moet wel zeggen zonder deze meiden was ik al lang terug geweest in Nederland. Daarnaast staat bij een sorority de studie op 1. Hierdoor motiveren mensen elkaar heel erg en studeren we ook veel samen. Ik merk dat dat sowieso iets is wat hier veel gebeurt. Studenten zijn veel te vinden op school met elkaar om te studeren. Naast vele uren die ik met de meiden van de sorority doorbreng probeer ik ook nog te sporten. Op school kan je gratis deelnemen aan groepslessen en gebruik maken van de sportschool en het zwembad. Over de sorority kan ik nog wel even doorpraten, maar ik mag helaas niet alles vertellen. Veel dingen zijn ook geheim. Dit omdat het speciale rituelen zijn. Ik zal in mijn volgende post iets meer uitleg geven over de sorority en hoe dat allemaal zit hier. Volgende week is namelijk een belangrijke week voor nieuwe leden zoals ik. We krijgen dan onze 'big' iemand die al langer erbij zit en je kan helpen met alles.

WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.36.51 (1)WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.38.40WhatsApp Image 2022-10-20 at 22.38.40 (1)

Als iemand nog vragen heeft zou ik het leuk vinden als je deze in de reactie achterlaat of mij een berichtje stuurt!

Groetjes,

1. Jetske van Zimmeren:
    21 oktober 2022
    Hey Sanne, Wat leuk weer om jouw ervaringen te lezen. Ik kan helemaal begrijpen dat je het veel huiswerk vindt. Dat zijn wij in Nederland helemaal niet gewend hè?
    En wat super tof dat je bij een sorority bent gegaan. Wat regel je dit allemaal leuk en goed. Klasse!
    Wat deze week betreft: groetjes aan Wouter Jansen ;) en succes met de herkansing!
  2. Antoinet Beumer:
    22 oktober 2022
    Ook al wist je niet wat je moest schrijven, heb je toch veel verteld.
    Erg leuk om te lezen hoe het er daar allemaal aan toe gaat maar,ook fijn, dat het met jou goed gaat.
    Veel plezier met de meiden en succes op school!
  3. Mieke Hoftijzer:
    1 november 2022
    Hoi Sanne,
    Leuk om je ervaringen te lezen. Al weer 9 weken in Amerika, wat gaat het snel.
    Nog een fijne tijd daar. 🙋🏽‍♀️
    Groetjes Mieke.