5-9 Welcome week en eerste 2 lesweken

6 september 2022 - Mankato, Minnesota, Verenigde Staten

Welkom terug,

Inmiddels ben ik al weer 3 weken in Manakto. De tijd gaat snel. In deze blogpost wil ik jullie meenemen in mijn welcome week en mijn eerste 2 lesweken. Het heeft wat langer geduurd voordat ik weer wat plaats. Dit heeft er ook mee te maken dat ik het de eerste weken best veel vond allemaal. Het cultuurverschil is heel groot en je leert veel nieuwe mensen kennen.

Welcome Week:

'Welcome Week' dit was in het weekend van 18 t/m 21 Augustus. In dit weekend worden er allemaal verschillende activiteiten georganiseerd om nieuwe en oude studenten welkom te  heten na de vakantie en klaar te maken voor het semester. Hieronder even 2 foto's van wat er allemaal te doen was.

WhatsApp Image 2022-08-14 at 5.57.26 AM WhatsApp Image 2022-08-14 at 5.57.28 AM

Ik heb niet aan alle activiteiten meegedaan, maar zeker wel een aantal. Ik woon op een plek met meerdere appartementencomplexen. Dit is wel eigenaar van de school maar zit er iets verder van af. Er werd een volleybaltoernooi georganiseerd met iedereen die in een appartement of kamer van de school woont. We hadden eerst onze eigen competitie met de appartementencomplexen. Hierbij waren wij doorgekomen naar de volgende rondes op school. Dit vond een dag later plaats. Het was dus echt een toernooi wat ook aardig wat tijd in beslag nam.

WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.01.20 (2)

Daarnaast tijdens de welcome week ben ik nog wezen zwemmen. De school hier heeft een eigen zwembad waar je gebruik van mag maken. Je mag op school gratis naar de sportschool, zwembad, basketbalveld en nog een zaal waar je verschillende sporten kan uitoefenen. Sport is zeer belangrijk op Amerikaanse scholen vandaar dat het gratis is om hier gebruik van te maken als je een student bent.

Tijdens dit weekend was er ook een choose-a-palooze. Hierbij moest je langs allerlei verschillende plekken op de campus om tickets te scoren. Deze tickets kon je later in een bak doen en prijzen mee winnen. Daarnaast kreeg je bij veel dingen ook een kleine prijs. Hierbij moet je denken aan een shirt of een pen. Amerikanen houden van het uitdelen van gratis shirts. Dit spel was vooral bedoelt om op een leuke manier alle plekken op school te leren kennen.

Als hoofdactiviteit van de week hadden we een bingo. Klinkt heel saai, maar was het niet. Het was een bingo met verschillende led lichten, muziek en hele gave prijzen. Op een of andere manier is het krijgen van gratis pizza hier normaal. Dus dit was ook bij de bingo het geval. Er was gratis pizza en drinken aanwezig. Hieronder een kleine sfeerimpressie van de bingo.

WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.01.19 (2)WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.05 (1)WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.04 (1)

Eerste schoolweken:

Pff... Dat was wel even wennen. Alles is anders hier. De manier van lesgeven, het krijgen van huiswerk, mensen die niks zeggen tegen elkaar in de les tot de docent die een vraag stelt en bijna iedereen antwoord. Dat zie je in Nederland niet zo veel. Hier moest ik heel erg aan wennen. De eerste dagen was ik ook erg uitgeput na de lessen. Daarnaast is het krijgen van de lessen in het Engels wel even wennen nog voor mij. Sommige woorden begrijp ik niet of ik kan niet verstaan wat de docent zegt. Hier raak ik vast nog wel aan gewend. Daarnaast is een heel groot verschil dat studenten in de klas niet tegen elkaar praten. Het maken van vrienden in de les is hierdoor een stuk lastiger. Inmiddels begin ik een beetje te wennen aan de manier van lesgeven en is mijn schema ook al een stuk beter.

WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.06 (3)WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.04WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.05

Het eten:

Daarnaast is het eten in Amerika hier zo anders. Mensen koken niet. Ze halen elke avond zeer vies/vet eten. Daar kan ik nog zeker niet aan wennen. Ook mis ik heel erg het Nederlandse brood. Vaak weet ik niet goed wat ik als lunch moet eten haha. Hieronder zal ik een paar foto's invoegen van wat een zoals geprobeerd heb de afgelopen weken.

WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.06 (1)WhatsApp Image 2022-08-31 at 23.14.32 (3)WhatsApp Image 2022-08-31 at 23.14.32 (2)

In mijn eigen appartement kan ik wel zelf koken. Hier maak ik ook zeker gebruik van om wat meer maaltijden te koken zoals thuis.

Rondom de campus kan je wel goed wandelen. Dit is dus ook iets wat ik regelmatig doe! Vind dit naast al dat studeren en het ontmoeten van nieuwe mensen een fijne manier om de omgeving te verkennen en tot rust te komen.

WhatsApp Image 2022-09-05 at 10.00.06

De volgende keer zal ik wat meer vertellen wat er verder allemaal te doen is!

Groetjes

1. Jacqueline:
    6 september 2022
    Pittig is het wel, maar fijn om te lezen dat je jouw begintvte wennen aan het leven daar. Mooie uitdaging
  2. Ilse:
    6 september 2022
    Leuk hoor Sanne! Een heel ander manier van leven daar. Maar lijkt me super spannend en leerzaam. Je doet het goed zo te zien!
  3. Roelien Veldhuis:
    11 september 2022
    Wat leuk om te lezen Sanne, hoe je het daar allemaal beleeft! Kan me voorstellen dat je vreselijk moet wennen, toch wat oppervlakkiger dan hier, lijkt mij. Ik wens je heel veel plezier nog!
  4. Christa:
    11 september 2022
    Hoi Sanne, had de link via de Gleis meiden gekregen. Was benieuwd hoe het je vergaat. Leuk om te lezen en dat het wennen is kan ik me goed voorstellen. Ga je blog volgen en wens je een mooie en inspirerende tijd toe in Amerika. Liefs Christa
  5. Kim:
    15 september 2022
    Hoi Sanne,via je moeder deze link gekregen. Wat ontzettend leuk om je zo te volgen. En wat stoer dat je dit doet zeg! Kan mij voorstellen dat je echt moet wennen. Wens je heel veel succes en plezier daar en ik blijf je volgen😃. Gr. Kim